Klanten hebben het afgelopen jaar vooral meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. De score op dit punt liet in 2019 de sterkste verbetering zien. Op het vertrouwen in de eigen verzekeraar had dit geen merkbare invloed, dat daalde licht van 7,2 naar 7,1.
Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde ranglijst ‘VerzekeraarsInBeeld’ die het onderzoekbureau Kantar heeft opgesteld in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Consumenten kunnen kijken hoe hun verzekeraar scoort en verzekeraars onderling vergelijken. Het is de vierde keer dat Kantar dit onderzoek verricht.
Het onderzoek geeft de scores weer die klanten van verzekeraars geven aan zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid, deskundigheid, contact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid. De ruim 10.000 deelnemers gaven een cijfer van 1 tot 10. De gemiddelden hiervan vormen de ranglijst. Daarnaast zijn bijna 2.500 klantreacties opgenomen op de website.
Resultaat Nh1816 Verzekeringen
Net als voorgaande jaren blijkt de klantwaardering weer hoog voor Nh1816 Verzekeringen. Met een gemiddeld rapportcijfer van 7.8 staan wij ook dit jaar weer stevig op de tweede plek. Een resultaat waar we trots op zijn en tevens een waardering voor onze samenwerking met lokale financieel adviseurs. Op alle fronten zijn de resultaten nagenoeg gelijk gebleven, maar vooral het contact met Nh1816 als verzekeraar is dit jaar sterk gestegen, van een 8,1 naar een 8,3.
Zachte factoren
Volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond geven de klantreacties het beeld dat de klantwaardering voor verzekeraars vooral bepaald wordt door ,’zachte’’ factoren als openheid, het gevoel serieus genomen te worden en luisterbereidheid. ,,De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien’’.
VerzekeraarsInBeeld is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars waarbij consumenten eenvoudig kunnen zien hoe goed zijn of haar verzekeraar scoort. Andere initiatieven in dit verband zijn de Verzekeringskaarten en de consumentensite https://www.vanatotzekerheid.nl/.