v.l.n.r. Bauke Alkema (Nh1816), Roy Besselink (Iclaims), Carola Kras (Iclaims) en Rob Vissers (Nh1816).

Nh1816 introduceert iClaim platform voor efficiënte afwikkeling van autoschaden

15 april 2025

Na maanden van voorbereiding en inspanningen is het zover: Nh1816 is per 1 april 2025 gestart met het iClaim platform voor snelle, flexibele en efficiëntere afwikkeling van autoschaden.

Efficiënte afwikkeling

iClaim biedt functionaliteiten die bijdragen aan een efficiëntere afwikkeling van autoschaden. Het platform zorgt voor een snelle en betrouwbare communicatie en autorisatie tussen schadebedrijven en Nh1816, waardoor de afhandeling van schades versneld wordt. Bovendien kunnen herstelbedrijven gemakkelijk hun voortgang bijhouden en rapporteren via het iClaim systeem, wat leidt tot een transparanter proces.

"We zijn enthousiast met de keuze voor en implementatie van iClaim. Dossiers met voertuig- en schade informatie, inclusief calculaties, zijn compleet en overzichtelijk voor betrokken partijen. Dit draagt bij aan de verdere professionalisering van Nh1816 en optimalisering van de dienstverlening naar onze verzekerden, adviseurs en herstellers", vertelt Rob Vissers, senior manager Operations bij Nh1816.

Uitrollen

De ervaringen van gebruikers worden nauwlettend in de gaten gehouden en waar nodig worden verfijningen tijdig doorgevoerd. Bedrijven die nog niet via iClaim werken, volgen de bestaande werkwijze. Voor samenwerkende financieel adviseurs wijzigt er niets in de werkwijze maar ze ervaren wel een snellere afwikkeling van de schade.

De samenwerking is begonnen met AAS Schadeherstel, die al ervaring hebben met iClaim. Spoedig daarna wordt een grotere groep herstelbedrijven van Louwman Schadebedrijven actief binnen iClaim. Deze bedrijven kunnen profiteren van de functionaliteiten van iClaim en de voordelen ten opzichte van de bestaande werkwijze met Nh1816.

Hagelcalamiteitenplan

In het hagelcalamiteitenplan van Nh1816 is voorzien dat hagelschadedossiers met scanbeelden van de eigen Nh1816 hagelscanner ook via iClaim ontvangen worden. Teamwise heeft dit voor het komend hagelseizoen al gereed. Zodra carrosserie en hagel naar tevredenheid lopen, wordt een onderzoek gestart naar het ontvangen van autoruitschaden via iClaim en schaden van niet-aangesloten herstelbedrijven. Op termijn moeten alle relevante autoschadedossiers via de eigen Nh1816 omgeving binnen iClaim verwerkt worden, waarmee alle betrokken instanties én natuurlijk de verzekerden hier voordeel bij hebben.

Nh1816 en iClaim kijken uit naar een succesvolle implementatie en verwachten dat dit platform een grote bijdrage zal leveren aan de kwaliteit en efficiëntie van de dienstverlening.

Naar boven