collega van personenschade nh1816

“Iedere dag leer ik weer iets nieuws!”

Personenschadebehandelaar Niels

Niels Duinmaijer (34) had na zijn rechtenstudie nooit verwacht dat hij, inmiddels acht jaar geleden, in de functie van personenschadebehandelaar terecht zou komen bij Nh1816 Verzekeringen. Maar als het aan hem ligt, blijft hij dit nog heel lang doen! Hoe vindt hij het om te werken bij de afdeling Personenschade en, overkoepelend, bij Nh1816?

Langer lopende personenschades

De afdeling Personenschade streeft er altijd naar om personenschades binnen twee jaar af te handelen, maar dit lukt niet altijd. Bijvoorbeeld als er nog geen sprake is van een medische eindsituatie. “We maken onderscheid tussen kortlopende en langer lopende schades, die langer dan twee jaar lopen”, vertelt Niels. “Ik houd me bezig met laatstgenoemde. Na twee jaar neem ik dossiers over van collega’s, die ik met een frisse blik verder oppak. Dit leidt vaak tot nieuwe inzichten.” Niels is inmiddels uitgegroeid tot ervaren personenschadebehandelaar. Na zijn rechtenstudie werkte hij eerst in het bankwezen. “Acht jaar geleden kwam ik de vacature voor personenschadebehandelaar in de krant tegen. Ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van dat ik heb gesolliciteerd!” Niels begon bij Nh1816 op de afdeling Schade Materieel. Na ongeveer een half jaar maakte hij de overstap naar de afdeling Personenschade.

Nooit uitgegroeid

“Als personenschadebehandelaar ben je nooit uitgegroeid”, zegt Niels. “Ik heb veel geleerd van kortlopende schades. Maar ook nu leer ik nog steeds iedere dag weer van de schades die langer lopen. Ik heb hierbij veel contact met belangenbehartigers, zoals advocaten. En iedere situatie is weer anders.” Niels vindt het heel prettig dat hij de eigen verantwoordelijkheid heeft om voor iedere personenschade een passende oplossing te vinden. “Ik krijg de vrijheid om uit te zoeken hoe ik betrokkenen zo goed mogelijk kan helpen. Doel is om in oplossingen te denken. De uitdaging is vaak om harmonie te vinden tussen de belangen van verschillende partijen, zoals de betrokkene(n) zelf, belangenbehartigers en schaderegelaars.”

Betrokkenen helpen

“Of het nu om weinig of veel geld gaat: het gaat erom dat betrokkenen krijgen waar zij recht op hebben”, zegt Niels. “Ik blijf daarbij eerlijk en behandel iedereen gelijk. Zo werken wij bij Personenschade overigens allemaal. Het is fijn om betrokkenen op die manier te helpen. Soms weten mensen niet goed waar zij recht op hebben, dus dan zijn ze blij verrast als ik hen bijvoorbeeld een schadevergoeding kan aanbieden die zij niet hebben zien aankomen. Dat doet mij altijd goed!” Daarnaast haalt Niels veel voldoening uit het persoonlijke contact met betrokkenen: “Het is een win-winsituatie: ik leer de mensen om wie het draait beter kennen en kan hen dan nog beter adviseren. Tegelijkertijd weten betrokkenen altijd wie hun ‘eigen’ contactpersoon is bij Nh1816. Helder én persoonlijk.”

Gewoon jezelf zijn bij Nh1816

Hoe eerlijk en open Niels en zijn collega’s omgaan met betrokkenen, verschilt niet met het contact met collega’s op de werkvloer in Oudkarspel. “We gaan informeel met elkaar om”, zegt Niels. “Er heerst een open cultuur waarbij iedereen gewoon zichzelf kan zijn. We zijn ook nuchter: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg! Wat dat betreft een echt West-Fries bedrijf. Ik vind dat heel leuk!” Daarnaast hecht Nh1816 waarde aan de verhouding tussen werken en vrije tijd. “We hebben de mogelijkheid om iedere week een paar uur extra verlof op te bouwen. Ik waardeer het dat we op die manier vrije tijd ‘verdienen’. Bovendien is er genoeg ruimte voor gezelligheid, bijvoorbeeld tijdens onze bedrijfsuitjes. En ik ben lid van onze personeelsvereniging, waarmee we ook af en toe iets leuks ondernemen. Kortom: ik ben blij dat ik bij Nh1816 terecht ben gekomen. Ik zit hier goed!”

 
Naar boven