Het extreme noodweer in Italië, Slovenië en Oostenrijk maakt dat onze alarmcentrale (VHD) sinds gisterenavond wordt overstelpt met meldingen van schade aan auto's, caravans en campers vanuit de genoemde gebieden.
De VHD werkt met man en macht om de vele meldingen zo goed mogelijk te verwerken. Extreme wachttijden zijn momenteel niet te voorkomen. Wij vragen hiervoor je begrip, ondanks dat de situatie en de schade uitermate vervelend zijn voor je.
Wij willen je vragen de VHD alleen te bellen in een noodsituatie. Is je vervoermiddel niet dusdanig beschadigd dat rijden nog verantwoord mogelijk is, probeer de schade afhandeling dan zelfstandig te regelen. Je kan een lokale garage of (glas)herstelbedrijf benaderen, je voertuig laten repareren en achteraf de rekening bij ons indienen. Natuurlijk kun je ook eerst contact opnemen met je adviseur om je hierin te begeleiden.
Ook de komende dagen verwacht de VHD nog bijzonder veel meldingen als gevolg van dit noodweer. Ook de voertuigen van lokale bewoners zijn getroffen, daardoor kan het zijn dat vervangend vervoer moeilijker is om te regelen.
Hagelschade aan je auto, wat nu?
Veel vakantiegangers hebben te maken gehad met noodweer in de regio Noord-Italië. Als gevolg hiervan hebben veel auto’s hagelschade opgelopen. Ben jij ook gedupeerd? Wij helpen je graag de schade spoedig en professioneel te laten herstellen. Hiervoor maken wij gebruik van gespecialiseerde herstellers op dit gebied en geldt dat er geen eigenrisico van toepassing is. Wil je hiervan gebruik maken? Neem contact op met je tussenpersoon. Hij of zij helpt je hierin graag.
Wat doe je bij ruitschade?
Heb je ruitschade? Neem contact op met een garage (dealer/lokaal) in de buurt of met Carglass (0031-880406406) (beperkt Casco/Allrisk). Als je op een veilige manier naar huis kan rijden, heeft dat de voorkeur. Thuis kan de reparatie plaatsvinden via onze aangesloten herstellers. Je adviseur kan je hier uiteraard in begeleiden, ook kan hij of zij je verwijzen naar de aangesloten schadeherstellers.
Tip: Is je voorruit beschadigd geraakt door hagel en twijfel je of je veilig verder kan rijden? Maak minimaal drie foto’s van de schade, waarvan een met de voorkant en het kenteken van de auto duidelijk in beeld. Mail de foto's met je kenteken en polisnummer naar: ruitschade@nh1816.nl. Onze ruitspecialist beoordeelt vervolgens of herstel in Nederland kan plaatsvinden en je veilig, met deze schade, naar huis kunt rijden.
Welke kosten zijn gedekt?
Motorrijtuig:
Ruit vervanging in het buitenland is zowel bij Carglass (0031-880406406) (Beperkt Casco/Allrisk) als bij de plaatselijke hersteller gedekt. In de meeste gevallen moet je de nota voorschieten en kun je deze daarna bij ons indienen.
Caravan:
Beschadiging aan je caravan en de eventueel meeverzekerde voortent/luifel door hagel, regen, sneeuw(neerslag) of smeltwater is verzekerd als op je polisblad staat vermeld dat hageldekking is meeverzekerd.
Reisverzekering:
Tenten: schade aan je tent na een onvoorziene gebeurtenis, zoals brand, diefstal of storm, vergoeden wij tot maximaal €3.000,- per reis, voor alle verzekerden samen.
Caravans, hun (voor)tenten/luifels en hun accessoires, onderdelen en toebehoren vallen niet onder de dekking van de reisverzekering. Dit geldt ook voor alle soorten motorrijtuigen en voertuigen inclusief hun onderdelen, toebehoren en accessoires behalve de accessoires genoemd in artikel 2.5.
Tip: Is de tent onbruikbaar geraakt? Maak foto’s, koop ter plaatse een nieuwe en dien de aanschafnota van beide tenten (oud en nieuw) achteraf bij ons in. Dat kan uiteraard ook via je adviseur.
Kan je niet meer overnachten in je tent door schade na het extreme noodweer? Dan vergoeden wij aanvullend de noodkosten om een vervangende tent te huren tot maximaal € 350,– per reis voor alle verzekerden samen.
Noodgedwongen langer verblijven?
Moet je noodgedwongen langer blijven? De nota voor je overnachting kan je achteraf bij ons indienen. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Zoals het hebben van de aanvullende dekking 'Hulpverlening' of 'Pechhulp Europa' op de autoverzekering. Deze dekkingen op je verzekering check je op het polisblad. Die vind je via de VerzekeringApp, Mijn-polissen.nl of via je adviseur.
Twijfel over wat verzekerd is?
Je vindt je verzekeringen en de dekkingen in de VerzekeringApp. Natuurlijk kan je ook contact opnemen met je adviseur. Hij kan je in deze nare situatie geruststellen en op weg helpen.