Sinds 1 juli 2019 geldt in Nederland een appverbod voor alle bestuurders van voertuigen, inclusief fietsers. Het vasthouden van mobiele apparaten tijdens het rijden is sindsdien verboden. Maar hoe staat het nu, vijf jaar later, met de handhaving en de effecten van deze maatregel? En hoe hebben de boetes zich ontwikkeld? In deze blog lees je alles wat je moet weten over veilig fietsen.
Wat houdt het appverbod voor fietsers in?
Het appverbod maakt het strafbaar om tijdens het besturen van een voertuig een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Dit omvat niet alleen telefoons, maar ook tablets, e-readers, mobiele navigatiesystemen en meer. Voor fietsers betekent dit: beide handen aan het stuur en je aandacht op de weg.
Appverbod op de fiets: argumenten
Het verbod voor bestuurders van een motorvoertuig, bromfiets en gehandicaptenvoertuig om een mobiele telefoon vast te houden, stamt uit 2002. Sinds 2009 is het ook voor snorfietsers verboden. Het is sinds 2019 ook voor fietsers verplicht beide handen aan het stuur te houden. Wat waren de argumenten?
- Het telefoongebruik is na 2009 enorm veranderd. Databundels zijn uitgebreid en social media wordt intensiever gebruikt;
- Het is drukker op de fietspaden;
- Door de komst van de elektrische fiets zijn snelheidsverschillen op de fietspaden toegenomen.
Handhaving en ervaringen tot nu toe
De handhaving van het appverbod is in de afgelopen vijf jaar steeds strenger geworden. Politie en BOA’s voeren regelmatig controles uit, ondersteund door campagnes zoals “Rij MONO”. Ook worden slimme camera’s ingezet om overtreders te beboeten.
Resultaten:
- Minder ongelukken: Hoewel exacte cijfers verschillen per regio, tonen onderzoeken van Veilig Verkeer Nederland (VVN) aan dat het aantal fietsongevallen waarbij afleiding een rol speelt, is afgenomen.
- Gedragsverandering: Het verbod heeft bijgedragen aan een verschuiving in de sociale norm. Steeds meer mensen zien appen op de fiets als gevaarlijk en onacceptabel.
Appverbod op de fiets: boete
Bij de invoering in 2019 bedroeg de boete voor appen op de fiets €95. Inmiddels is dit bedrag in 2024 opgelopen naar €150, een stijging die de ernst van het probleem benadrukt. Voor automobilisten is de boete eveneens verhoogd, van €240 in 2019 naar €350 in 2024.
Voertuig |
Boete 2019 |
Boete 2024 |
---|---|---|
Auto |
€240 |
€350 |
Motor |
€240 |
€350 |
Bromfiets |
€160 |
€210 |
Fiets |
€95 |
€150 |
De verhogingen benadrukken het belang van verkeersveiligheid en moeten een extra afschrikmiddel vormen voor overtreders.
Blik op de toekomst
De verwachting is dat technologische oplossingen, zoals fietshelmen met geïntegreerde navigatie en handsfree telefoonsystemen, de naleving van het verbod verder zullen verbeteren. Ook blijft handhaving met slimme camera’s een speerpunt.
5 tips om veilig te fietsen
- Gebruik een telefoonhouder: Wil je navigeren? Gebruik dan een houder waarmee je je telefoon handsfree kunt bekijken.
- Plan je route vooraf: Zo vermijd je afleiding onderweg.
- Houd rekening met andere weggebruikers: Vooral op drukke fietspaden is aandacht voor de omgeving cruciaal.
- Draag een helm: Niet verplicht, maar extra bescherming kan veel verschil maken bij een val. Wist je dat een helm is verzekerd binnen de Nh1816 Fietsverzekering?
- Rijd MONO: Laat je telefoon in je zak of tas en focus op het verkeer.
Wat is MONO rijden?
“Rij MONO” is een campagne van de overheid en Veilig Verkeer Nederland om bestuurders bewust te maken van de risico’s van afleiding door mobiele apparaten. MONO staat voor “in één lijn” rijden, zonder afleiding.
Hoe kun je MONO rijden?
- Zet je telefoon op stil of in de niet-storen-modus.
- Gebruik apps zoals “Rij MONO” om meldingen tijdens het rijden te blokkeren.
- Informeer vrienden en familie dat je niet reageert tijdens het fietsen of autorijden.
De MONO-campagne heeft bijgedragen aan een daling van het aantal verkeersongelukken waarbij smartphones een rol spelen. Door bewust met je telefoon om te gaan, bescherm je niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers.
Conclusie
Het appverbod heeft in de afgelopen vijf jaar bijgedragen aan een veiliger verkeer. Handhaving blijft belangrijk om de sociale norm te versterken en ongelukken door afleiding te voorkomen. Ons advies: blijf ook als je stilstaat van je telefoon af en rijd altijd MONO.