Appverbod op de fiets

20 juni 2019

Het appverbod voor fietsers, vanaf 1 juli 2019 is het een feit. Dan gelden de nieuwe verkeersregels en is het voor alle bestuurders van een voertuig verboden een mobiel apparaat vast te houden. Wat verandert er precies, wat zijn de argumenten en hoe hoog is de boete voor appen in het verkeer? Nh1816 dook in het ‘Besluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990’. In dit blog leggen wij je uit wat er 1 juli 2019 wijzigt en wat je moet weten over het appverbod 2019.

Appverbod 2019

‘Het appverbod’ is hoe de wijziging in de volksmond en ook op internet wordt betiteld. Toch omvat de uitbreiding van het verbod meer dan een appverbod voor fietsers.

Even terug: wat ging er aan het verbod vooraf?

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft jarenlang het voortouw genomen door lobby in de Tweede kamer voor het aanpakken van het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname. Voor fietsers is dit namelijk net zo gevaarlijk als voor automobilisten. Uit een flitspeiling van VVN blijkt dat appen op de fiets mensen een onveilig gevoel geeft. Rob Stomphorst van VVN: ‘Wij staan er volledig achter dat er nu wettelijke maatregelen komen. Met een wettelijk verbod plaatsen we dit onderwerp op een hoger voetstuk. Tevens laten we met dit verbod zien dat we het gebruik van de smartphone tijdens verkeersdeelname als samenleving hard afwijzen.’ 

Wat verandert er precies?

Een wettelijk verbod op smartphone gebruik in het verkeer, wat verandert er precies? Kortgezegd wordt het bestaande verbod uitgebreid. Zowel qua inhoud als voor wie het van toepassing is. De verandering zit in de wie en het wat.

Periode

Wat is verboden?

Voor wie?

 

 

 

Tot 1 juli 2019

Vasthouden mobiele telefoon

Bestuurders van motorvoertuigen, bromfiets en gehandicaptenvoertuig

Vanaf 1 juli 2019

Vasthouden mobiele elektronische apparaten

Iedereen die een voertuig bestuurt, dus ook fietsers trambestuurders en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen zonder motor.


Het appverbod is dus een verbod voor het vasthouden van een mobiel apparaat tijdens het besturen van een voertuig.

Mobiel elektronisch apparaat

Bestuur je vanaf 1 juli een voertuig, dan is het verboden een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Een mobiel elektronisch apparaat, wat is dat? Daar valt in ieder geval onder:

  1. Telefoon
  2. Tablet
  3. Digitale foto- en videocamera
  4. E-reader
  5. Laptop
  6. Mobiele navigatie
  7. Mediaspeler

Appverbod voor fietsers

Als Nederland-fietsland heeft deze verkeersregelwijziging de meeste impact op de fietsers. Tijdens het fietsen even een appje sturen is vanaf 1 juli verboden. 

Appverbod op de fiets: argumenten

Het verbod voor bestuurders van een motorvoertuig, bromfiets en gehandicaptenvoertuig om een mobiele telefoon vast te houden, stamt uit 2002. Sinds 2009 is het ook voor snorfietsers verboden. Nu, 10 jaar later, is het ook voor fietsers verplicht beide handen aan het stuur te houden. Wat zijn de argumenten?

  1. Het telefoongebruik is na 2009 enorm veranderd. Databundels zijn uitgebreid en social media wordt intensiever gebruikt
  2. Het is drukker op de fietspaden
  3. Door de komst van de elektrische fiets zijn snelheidsverschillen op de fietspaden toegenomen

Conclusie: door de toename in telefoongebruik, drukte en snelheidsverschillen lopen fietsers een groter risico op een ongeval. Ook doordat zij zijn afgeleid.    

Veilig Verkeer Nederland

Hoewel de argumenten aantonen dat een appverbod voor fietsers de verkeersveiligheid bevordert, hebben wij ook Veilig Verkeer Nederland gevraagd waarom het app verbod er nu pas van komt. ‘Het heeft te maken met draagvlak’, zegt Rob Stomphorst. ‘Draagvlak in de maatschappij win je niet in een paar dagen. Dat is er nu wel. Daarbij komt dat je een wettelijk verbod moet gaan handhaven.’

Minder verkeersongelukken

Een verbod plus handhaving daarop, wat verwacht VVN hiervan in relatie tot het aantal verkeersongelukken? Rob Stomphorst: ‘Met slimme en consequente handhaving verhoog je de subjectieve pakkans. Uiteindelijk moet de sociale norm zijn dat we smartphones tijdens verkeersdeelname niet gebruiken. De introductie van deze wet geeft aan dat we de smartphonegedrag tijdens verkeersdeelname als samenleving hard afwijzen. Dat is nodig om de sociale norm de goede kant op te krijgen.’

Appverbod op de fiets: boete

Hoe hoog is de boete voor bellen, appen of je mobiele telefoon gebruiken op de fiets? En wat betaal je als je al append tijdens het autorijden op de bon wordt geslingerd? Hieronder een handige tabel met de hoogte van de boetes voor het gebruik van je mobiele telefoon (of een mobiel elektronisch apparaat) achter het stuur.

Je bestuurt een

Boete*

Auto

€ 240

Motor

€ 240

Bromfiets

€ 160

Fiets

€ 95

*Bron: boetedatabase, juni 2019 

En als je stilstaat?

Als je stilstaat mag je wel een mobiel elektronisch apparaat vasthouden. Voor het stoplicht, in de file, en op de parkeerplaats. Maar ook dan geldt dat je bent afgeleid. Het kan zijn dat je niet direct in de gaten hebt dat het stoplicht op groen springt bijvoorbeeld. Advies: doe het niet. Rijd Mono.

Conclusie

Het is vanaf 1 juli voor bestuurders verboden mobiele elektronische apparaten vast te houden tijdens het rijden. Het mag alleen als je stilstaat. Ons advies: blijf ook dan van je telefoon af. Het leidt je af, waardoor je niet adequaat reageert op het verkeer. Heb je toch je een mobiel apparaat vast achter het stuur, dan kun je rekenen op een boete.

Naar boven