Reddingsboot KNRM in zee in actie

Waarom ondersteuning vanuit Stichting Goede Doelen Nh1816

In 2008 ontstond de samenwerking tussen Stichting Goede Doelen Nh1816 en de KNRM. Het in de vaart brengen van een geheel nieuwe klasse reddingboot was de droom van de KNRM in het kader van haar vlootvernieuwingsproject. Met de financiële steun van Stichting Goede Doelen Nh1816 werd deze droom in 2014 werkelijkheid en de Nh1816 klasse reddingboot in de vaart genomen. 

Reddingsboot KNRM en helikopter op zee in actie

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) redt ieder jaar 3.000 mensen. Snel, professioneel en kosteloos. De KNRM heeft een landelijk netwerk van 45 reddingstations met 1.300 professioneel opgeleide vrijwilligers langs de kust. De reddingvloot van de KNRM telt 75 reddingboten, die door professionele vrijwilligers worden bemand. Tien reddingposten met lifeguards worden tijdens de zomermaanden bemand op de Waddeneilanden. Op alle wereldzeeën kunnen zeevarenden een beroep doen op de artsen van de Radio Medische Dienst van de KNRM voor een doktersadvies.

De KNRM is een ongesubsidieerde hulpverleningsorganisatie, die in stand gehouden wordt door donaties, schenkingen en nalatenschappen. Jaarlijks is € 18 miljoen nodig om reddingboten en redders 24 uur per dag gereed te houden. Ruim 90.000 Redders aan de wal voelen zich verbonden met de KNRM en steunen de organisatie met een jaarlijkse bijdrage.

De KNRM garandeert directe hulp aan iedereen die daarom vraagt en krijgt daarbij de steun van donateurs (zogenaamde “Redders aan de wal”). De KNRM ontvangt geen overheidssubsidie.

Jaarlijks nemen de reddingsacties voor de pleziervaart 60 procent van de totale acties van de KNRM in beslag. In de meeste gevallen rukt de KNRM uit als gevolg van motorstoring of slechter wordende weersomstandigheden. Tegenwoordig komt de KNRM meer dan 1840 keer per jaar in actie. In 1825 hoefde de Redding Maatschappij slechts zes maal in actie te komen.

Ondanks alle veranderingen die er maatschappelijk en technisch zijn geweest, is de KNRM een zelfstandige, ongesubsidieerde organisatie gebleven. In de toekomst wil de KNRM dat zelfstandige karakter behouden.

Als dank voor de betrokkenheid van de afgelopen jaren is onze directie aan boord van de Nh1816 gevraagd en heeft zij deelgenomen aan een reddingsactie. Rémon Chattellon ging  als drenkeling te water: "Wat een fantastische ervaring! Je trekt het pak aan en de spanning neemt direct toe. Nog een keer diep ademhalen en dan lig je ineens in zee. De Nh1816 ziet er vanuit het water nog indrukwekkender uit. De bemanningsleden zijn echt professionals die duidelijk vaker drenkelingen uit het water hebben gevist. Echt uniek om dit mee te mogen maken." aldus Rémon.

Fotograaf Arie van Dijk

Reddingmuseum boot aan kade

Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Het Nationaal Reddingmuseum is hét museum in Nederland van het Nederlandse Reddingwezen op zee. Gevestigd in een prachtig monumentaal deel van Den Helder, op Willemsoord. In het museum is van alles te ontdekken wat met water en ‘overleven’ te maken heeft. Van vroeger en van nu.

Het Reddingmuseum, KNRM en Nh1816 gaan hand in hand. Risico’s vermijden én schade beperken zijn de gemeenschappelijke delers van de drie. Een mooie manier om jong en oud te laten kennismaken met het reddingwezen van vroeger en nu.

Bent u KNRM-polishouder? Dan heeft u op vertoon van uw lidmaatschap gratis toegang voor één persoon tot het Nationaal Reddingmuseum.

boothuis van KNRM

Boothuis Wijk aan Zee

Ook aan de vaste wal timmert de KNRM aan de weg. In Wijk aan Zee bijvoorbeeld, waar een vernieuwd boothuis werd geopend. De uitbreiding en verbouwing van het reddingstation werd met substantiële steun van Stichting Goede Doelen Nh1816 gerealiseerd.

Het reddingstation dat bemand wordt door zo’n dertig vrijwilligers, voldeed niet langer aan de hedendaagse eisen. Met de komst van een nieuwe en langere reddingboot was uitbreiding van de ruimte noodzakelijk. Bovendien was het bemanningsverblijf te klein geworden voor de grote ploeg van vrijwilligers en de middelen die ze nodig hebben om hun reddingwerk te verrichten.

bootwagencombi

Tractor voor station Noordwijk

De komst van de tractor valt samen met de opening van het nieuwe en verlengde boothuis in Noordwijk. De Seatrack waarmee de huidige boot “Paul Johannes” over het strand naar zee wordt gebracht, wordt vervangen door een bootwagencombinatie. De aanschaf van de bootwagen die door de tractor wordt voortgeduwd en waarop de reddingboot rust, is mogelijk gemaakt door lokale fundraising,

Nh1816 klasse varend op zee

De Nh1816, de reddingboot met een koninklijk tintje

De KNRM startte in 2009 met het project “SAR Nh1816”. Er mocht gedroomd worden. Hoe kun je, met een nieuw te ontwerpen boot, nog meer mensen redden onder alle weersomstandigheden? Hoe kun je zo lang en zo hard mogelijk doorvaren met zo weinig mogelijk belasting voor de bemanning? Dat waren de uitgangspunten. Het project SAR Nh1816 werd financieel mogelijk vanuit het maatschappelijk partnerschap tussen reddingmaatschappij KNRM en verzekeringsmaatschappij Nh1816 Verzekeringen. Hier komt ook de naam van de boot vandaan, de Nh1816. De Nh1816 is op 2 april 2014 gedoopt door Koningin Máxima in IJmuiden. 

Float KNRM met 3 bemanningsleden op zee

Float-klasse wordt Oudkarspel-Klasse

De nieuwste aanwinst in de nieuwe Float-klasse is de Oudkarspel. Deze reddingboot wordt gebruikt als reserveboot, als opleidingsboot, bij multidisciplinaire oefeningen en evenementen. De aanschaf van deze boot is door ons mogelijk gemaakt door een donatie in 2022. Als dank voor de donatie noemt de KNRM de nieuwe klasse de "Oudkarspel-klasse".

Naar boven