Beleidsdocumenten

Verzekeren is zekerheid bieden. Dat betekent ook dat wij integer en transparant zijn. Beleggen doen wij duurzaam en over ons beloningsbeleid, fraudebeleid en herstelkostenregeling zijn wij helder.

Beloningsbeleid

Ons beloningsbeleid bevordert de integriteit en solidariteit van Nh1816, heeft focus op de lange termijn belangen en mag geen afbreuk doen om zich in te zetten voor de belangen van de verzekerden en andere belanghebbenden. Daarom staat een eerlijke en adequate beloning in ons beloningsbeleid centraal. Zo trekken wij medewerkers met de juiste kwaliteiten aan. En behouden wij ze. Hiervoor streven wij naar een marktconforme beloning en kijken wij naar beloningen in vergelijkbare functies bij vergelijkbare organisaties. Nh1816 past geen variabele beloningen toe. Ook bieden wij geen retentie-, exit en welkom pakketten aan.

(Verzekerings)fraudebeleid Nh1816 Verzekeringen

Verzekeren is gebaseerd op vertrouwen tussen de verzekeraar en haar klanten. Nh1816 vertrouwt op de eerlijkheid van haar verzekerden. Toch komt het helaas voor dat dit vertrouwen wordt geschaad, bijvoorbeeld door meer schade te claimen dan er werkelijk is of door aankoopbewijzen te vervalsen of aan te passen.

Verzekeringsfraude zorgt ervoor dat de totale schade-uitgaven toenemen, wat uiteindelijk leidt tot hogere premies. Dit treft niet alleen de fraudeurs, maar ook de grote groep eerlijke verzekerden die nooit frauderen.

Nh1816 Verzekeringen is maatschappelijk verantwoordelijk om verzekeringsfraude serieus aan te pakken. Dit doen wij om de premies voor onze verzekerden zo laag mogelijk te houden. Daarom voeren wij actief beleid om fraude te beheersen en te voorkomen. Dat doen wij door te controleren of schadeclaims en verzekeringsaanvragen juist en terecht zijn.

Wat verstaan wij onder (verzekerings)fraude?

Verzekeringsfraude is het opzettelijk misleiden van Nh1816 Verzekeringen. Dit kan gebeuren door een verzekering af te sluiten met valse informatie of door opzettelijk schade te claimen die niet echt is, om zo voordeel te behalen ten koste van de verzekeraar, de verzekerde of een derde partij.

Voorbeelden van verzekeringsfraude

  • Iemand vertelt niet de waarheid over wat er is gebeurd bij het aanvragen van een verzekering of het melden van schade;
  • Iemand dient vervalste of aangepaste aankoopbewijzen in;
  • Iemand claimt een schadevergoeding die hoger is dan de werkelijke schade;
  • Iemand probeert een schadeclaim opnieuw in te dienen die al eerder is afgehandeld;
  • Iemand veroorzaakt opzettelijk schade.
     

Veiligheidszaken

De afdeling Veiligheidszaken van Nh1816 Verzekeringen onderzoekt mogelijke fraudegevallen. Bij dit onderzoek houden we altijd rekening met de geldende wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit. Onze specialisten zijn gekwalificeerd en ingeschreven in het register van fraudecoördinatoren.

Fraudeonderzoek

De afdeling Veiligheidszaken gebruikt verschillende methoden om fraude op te sporen. Hierbij houden we ons strikt aan de privacywetgeving (AVG). Dit kan onder andere het volgende inhouden:

  • Onderzoeken van het gedrag van de betrokken persoon of het verzamelen van informatie over de aanvraag van de verzekering;
  • Controleren of iemand recht heeft op een schadevergoeding en de opgegeven schade juist is;
  • Verzamelen van persoonsgegevens via openbare bronnen zoals het kentekenregister van de RDW, het Kadaster, of het internet. Ook kunnen we informatie krijgen van tipgevers of getuigen;
  • Het uitvoeren van onderzoek, zoals observaties, interviews, of het analyseren van schadegevallen (bijvoorbeeld bij brand of schade door inbraak);
  • Gebruik maken van het Incidenten Waarschuwingssysteem voor financiële instellingen (Stichting CIS);
  • Samenwerken en informatie uit te wisselen met andere verzekeraars;
  • Door het inschakelen van een extern onderzoeksbureau.
     

Hoe informeren wij onze verzekerden bij een fraudeonderzoek?

Als wij vermoeden dat er sprake is van fraude, informeren wij de betrokken persoon. Dit gebeurt door onszelf of via een extern onderzoeksbureau. De betrokken persoon krijgt altijd de kans om een uitleg te geven. Na ons onderzoek en op basis van de verkregen informatie, beoordelen wij of er sprake is van fraude en beslissen we welke maatregelen we nemen. De betrokkene wordt hierover schriftelijk geïnformeerd.

Voorkomen van misverstanden

Om misverstanden te voorkomen, onderzoeken we of de verzekerde voldoende begrijpt wat er van hem of haar wordt gevraagd:

  • Was de vraag die we stelden duidelijk voor de verzekerde?
  • Wist de verzekerde hoe hij of zij een schadeclaim moest indienen?
  • Was de verzekerde op de hoogte van welke informatie nodig was bij het indienen van een schadeclaim?
     

We controleren met wie we zakendoen

Bij het afsluiten van een verzekering controleren we met wie we zakendoen. De adviseur die samenwerkt met Nh1816 Verzekeringen controleert altijd de identiteit van de aanvrager en andere belanghebbenden. Daarnaast controleren we maandelijks of een verzekerde op een sanctielijst staat.

Preventieve maatregelen

Wij vinden het belangrijk om fraude zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom wijzen we onze verzekerden actief op de gevolgen van frauderen:

  • Door het publiceren van ons fraudebeleid op de website van Nh1816 Verzekeringen;
  • Bij het aanvragen van uw verzekeringen op het aanvraagformulier;
  • Via een waarschuwingsbericht in de app bij het melden van schade.

De afdeling Veiligheidszaken is ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe en bestaande verzekeringsproducten om fraude al in een vroeg stadium te voorkomen.

Wat doen wij bij vastgestelde fraude?

Als we fraude vaststellen, kunnen we de volgende maatregelen nemen:

  • We accepteren de aangevraagde verzekering niet;
  • We betalen geen schadevergoeding uit;
  • Als er al schade is vergoed, vorderen we dit bedrag terug;
  • We beëindigen alle verzekeringen van de fraudeur, ook de verzekering(en) waarop niet is gefraudeerd;
  • We vorderen de kosten voor behandeling en onderzoek terug van de fraudeur;
  • We rekenen standaard € 532,- voor interne onderzoekskosten, die door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) worden verhaald. SODA verhaalt daarnaast andere gemaakte kosten of de ten onrechte betaalde schade. Meer informatie hierover staat op www.so-da.nl/verzekeraars;
  • We melden de fraude aan het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars;
  • Het incident wordt geregistreerd in ons interne vertrouwelijke incidentenregister van de afdeling Veiligheidszaken;
  • We melden de fraude bij het Centraal Informatiesysteem (CIS) van de verzekeringsmaatschappijen in Nederland;
  • Bij ernstige fraude kan het nodig zijn om aangifte te doen bij de politie. Dit gebeurt volgens het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit, waarbij we de ernst van de feiten en het belang voor de financiële sector afwegen.
     

Vragen?

Heeft u vragen of wilt u een mogelijke fraude melden? Neem gerust contact op met onze afdeling Veiligheidszaken via tel. 0266-331716 of stel uw vraag via veiligheidszaken.acceptatie@nh1816.nl of veiligheidszaken.schade@nh1816.nl.

Versie 2024-11

Naar boven